Chcete se přestěhovat, hodláte co nejdříve prodat byt, který jste nedávno zdědili nebo už vás nebaví péče o rekreační chatu a volné víkendy chcete raději procestovat? V tom případě na vás čeká jednání s realitkou. Jak si ji ale vybrat? Na trhu figurují desítky různých subjektů a celá volba jistě nějakou dobu potrvá. Bude vhodné, když se zeptáte na určité otázky, díky nimž bude možné odfiltrovat nevhodné RK a zúžit původní výběr. Pojďme se proto společně podívat na všechny věci, jimž byste měli věnovat patřičnou pozornost. I tady totiž platí okřídlené úsloví o tom, že měřit se má dvakrát a řezat jednou.
Reference realitní kanceláře v hlavní roli
Má za sebou realitka už hodně obchodů, může se pochlubit kvalitními referencemi a někdejší klienti na ni pějí doslova ódy? Pak je vše v pořádku. Nováček na trhu, o kterém nic nevíte, může znamenat velký problém. Zkušený makléř ví, jak jednat a jak si poradit v poměrně netradičních situacích, s nimiž se určitě dříve nebo později setká (a může to čekat i vás). Je proto lepší, když se máte na koho obrátit. Bez kvalitních referencí, které si najdete na webu, sociálních sítích nebo se je dozvíte při rozhovoru s přáteli, byste na nabídku realitní kanceláře kývnout neměli.
Zprostředkovatelská smlouva rozhoduje o mnohém
Veškerá spolupráce mezi vámi a realitní kanceláří bude podložená smluvně. A právě těmto podmínkám byste měli věnovat maximální možnou pozornost. Buďte ve střehu před automatickou prolongací smlouvy, která nakonec vede k tomu, že nemovitost je na chvostu nabídky a makléř se nemusí snažit, aby ji nabízel a prodal. Krátká, vyvážená a jednoznačně srozumitelná smlouva je tady základem úspěchu!
Inzeráty realitní kanceláře vypadají dobře
Zaměřte se také na inzerci realitky, se kterou hodláte v budoucnu spolupracovat. Vypadá její nabídka přehledně, je doplněná kvalitní fotodokumentací od profesionála nebo máte možnost vidět krátkou videoprohlídku? Je každý inzerát pečlivě strukturovaný a dozvíte se z něj všechno podstatné? Pak jste v dobrých rukou, protože se dá očekávat, že taková bude i vaše budoucí nabídka. Realitní kancelář musí umět pracovat s moderními technologiemi, jinak je téměř jisté, že bude hrát druhou ligu.
Transparentní přístup vždy rozhoduje
Realitní kancelář by vám měla dát jasně najevo, jakou částku zaplatíte za konkrétní služby. Jak bude vypadat hledání vhodného kupce? Kdy je možné očekávat první zájemce na prohlídku? A jak se stanoví odhadní cena? Dobrý makléř komunikuje a vše potřebné vám vysvětlí, a to do nejmenších podrobností. Pokud je vám něco nejasné, má přesvědčivou odpověď, která přijde ihned. Přesně tak, transparentní přístup není samozřejmost, musíte realitní kanceláři důvěřovat. A důvěra musí být něčím zasloužená.
Stanovení vhodné ceny vám napoví
Souhlasí realitní kancelář s cenou, kterou jste navrhli a nemá k ní žádné námitky? To není příliš důvěryhodný přístup. Vhodnější je, když s vámi bude diskutovat, proč je daná cena ideální a jak by se ještě dala upravit. Zkušený specialista vám dá okamžitou zpětnou vazbu a odpoví na otázku, zda je stanovená cena realistická. Příliš vysoká cenovka znamená malý zájem a naopak. Je proto vhodné najít zlatou střední cestu. A k té má blízko někdo, kdo se v realitních obchodech vyzná na jedničku.
Makléř by měl pracovat na plný úvazek
Věnuje se makléř, kterého oslovíte, jen realitám? Nebo je to jeho vedlejší příjem, který nemá za svou prioritu? I to je hodně důležité téma, protože makléř na částečný úvazek nemusí mít dostatek času, aby se opravdu naplno věnoval prodeji vaší nemovitosti. Už dopředu tak víte, že zřejmě nepůjde o jeho prioritu a podle toho mohou vypadat inzerce, plánování prohlídek a další věci. Full-time makléř s letitými zkušenostmi by měl být vaší jedničkou. Realitní kancelář si takové lidi skutečně hýčká.
První dojem nemusí rozhodovat o ničem
Po úvodním setkání se cítíte dobře, a to proto, že realitní makléř působí jako hvězda. Ale pozor, nedávejte jen na první dojem a raději si jej dejte do mozaiky dalších pocitů a ověřených informací. Řada makléřů, kteří nemají příliš velké profesní kvality, umí zvládnout první prezentaci na výbornou. Sebevědomé vystupování nestačí, všechny informace, které se dozvíte, si pečlivě prověřte. V každém případě totiž jde o finance, nemovitý majetek a další věci, co nelze brát na lehkou váhu. Ve hře je příliš mnoho na to, abyste byli lehkovážní a nechali se unést prvním dojmem, který, jak praví jedna antická moudrost, je téměř vždy kladný.